Beeldmerk met de tekst Gezonde Relaties & Seksualiteit

Aandacht voor relaties en seksualiteit is al vanaf jonge leeftijd belangrijk. Zowel thuis als op school. Hierdoor krijgen kinderen en jongeren op tijd informatie over onderwerpen als gezonde relaties, fijn en veilig vrijen en grensoverschrijdend gedrag. Ook durven zij vragen te stellen over seksuele en genderdiversiteit, sexting, wensen en grenzen. Dit draagt bij aan een positieve en gezonde seksuele ontwikkeling. De stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit is erop gericht om scholen die aandacht willen besteden aan het thema Relaties en seksualiteit te stimuleren en ondersteunen.

Filmpje over werken aan Relaties en seksualiteit

Openstelling ronde 8, voorjaar 2024

In ronde 8 gaat onze aandacht extra uit naar schoollocaties in het (voortgezet) speciaal onderwijs en schoollocaties met mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs)-entree en mbo-niveau 2-opleidingen. De toekenning voor ronde 7 is afgerond. Toegekende scholen kunnen vanaf nu ook volgens de Gezonde School-aanpak aan de slag met het thema Relaties en seksualiteit.

Waarvoor kan de school het geld gebruiken?

Schoollocaties die de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit mogen gebruiken, moeten het geld gebruiken om te werken aan het gezondheidsthema Relaties en seksualiteit. De schoollocatie kan €5000,- besteden aan:

• taakuren voor een Gezonde School-coördinator;
  • een Gezonde School-activiteit;
  • facultatief aanbod:
    •  scholing van (vak)docenten;
    •  teamtrainingen;
    •  training van een functionaris in de zorgstructuur;
    •  inzet van gastdocenten;
    •  ouderaanbod;
    •  inzet van theaterproducties;
  • een andere bewijsbaar themagerelateerde activiteit.
    • Om gebruik te kunnen maken van een bewijsbaar themagerelateerde activiteit dient een school een Gezonde School-activiteit in te zetten. Je kunt aan themagerelateerde activiteiten maximaal €500,- van het toegekende budget besteden.

Meer informatie over het besteden van het geld, vind je in de voorwaarden van de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit.

Tip: bekijk de Gezonde School-activiteiten

Laat je inspireren en bekijk welke Gezonde School-activiteiten je kunt inzetten voor het thema Relaties en seksualiteit. Onafhankelijke professionals hebben de kwaliteit van deze activiteiten beoordeeld. Ga naar:

Wijs een Gezonde School-coördinator aan

Gezonde School vraagt scholen die meedoen met de stimuleringsregeling een Gezonde School-coördinator aan te wijzen. Deze persoon is het aanspreekpunt binnen de school voor alles wat te maken heeft met een gezonde leefstijl. Hij of zij is het aanspreekpunt voor Gezonde School en de GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) uit de regio van de school.

Scholing

Voor de Gezonde School-coördinator is het verplicht om scholing te volgen over het thema Relaties en seksualiteit. De scholingsdata verschillen per onderwijstype.

Basisscholing

Er is speciale basisscholing voor scholen die voor het eerst gebruik maken van de stimuleringsregeling. De online scholing Gezonde Relaties & Seksualiteit is de basisscholing voor Gezonde School-coördinatoren. Deze gaat in op het thema Relaties en seksualiteit en de Gezonde School-aanpak. Meer informatie hierover vind je na toekenning van de stimuleringsregeling op Mijngezondeschool.nl/scholing.

Aanvullend scholingsaanbod

Scholen die de basisscholing hebben gevolgd, kunnen gebruikmaken van het aanvullende scholingsaanbod. Misschien heeft jouw school al een voorgaande ronde vanuit de stimuleringsregeling benut en heb je de basisscholing al gevolgd. Het aanvullende aanbod is zeer divers en biedt verdieping over onderwerpen die horen bij het thema Relaties en seksualiteit. Gedurende dit jaar wordt het scholingsaanbod uitgebreid en zichtbaar op Mijngezondeschool.nl/scholing.

Tip: bezoek een (online) bijeenkomst

Aan de slag met Relaties en seksualiteit? Doe ideeën op en krijg praktische tips tijdens één van de bijeenkomsten over de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit.

Ondersteuning door de Gezonde School-adviseur

Scholen die gebruikmaken van de stimuleringsregeling krijgen kosteloos advies en ondersteuning van de Gezonde School-adviseur. De Gezonde School-adviseur kan de school bijvoorbeeld begeleiden bij besteding van het budget. Per schoollocatie is maximaal 20 uur beschikbaar. De Gezonde School-coördinator van de school en de Gezonde School-adviseur bepalen samen waarvoor zij de ondersteuningsuren inzetten.

Voorwaarden, belangrijke data en verantwoording

Is de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit toegekend aan jouw school? Dan betaalt de school eerst zelf de kosten. Deze kunnen vervolgens gedeclareerd worden. De gemaakte kosten worden via Mijngezondeschool.nl verantwoord. Hierbij toont de school aan wat er is gedaan aan het thema Relaties en seksualiteit. Dit kan door het themacertificaat Relaties en seksualiteit van Gezonde School te behalen binnen de rondetermijn óf door het beantwoorden van verantwoordingsvragen.

Lees de voorwaarden en deadlines

Let op: De voorwaarden kunnen verschillen per ronde.

Over de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit

De stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Binnen deze regeling werken Gezonde School, Rutgers, Stichting School en Veiligheid, Soa Aids Nederland en Siriz samen. Naast de stimuleringsregeling zijn er andere maatregelen om seksuele gezondheid te bevorderen en onbedoelde (tiener)zwangerschappen te voorkomen. Op Rijksoverheid.nl is meer te lezen over de aanpak onbedoelde zwangerschappen.

Vragen?

Bekijk de veelgestelde vragen of mail jouw vraag. Voor advies en ondersteuning kun je contact opnemen met de Gezonde School-adviseur in jouw regio.