Veel studenten luisteren vaak én lang naar muziek, spelen games met een koptelefoon op en kijken films met de volumeknop omhoog gedraaid. Ook op andere manieren komen ze veel in aanraking met hard geluid. Bijvoorbeeld tijdens (praktijk)lessen, stages, op de leerwerkplek of tijdens het uitgaan. Maar weten studenten eigenlijk of dat veilig is voor hun gehoor? Weten ze hoe ze hun gehoor gezond kunnen houden? Effectief werken aan gehoor vraagt om educatie. Hoe pakt u dat aan?

Zet Gezonde School-activiteiten over gehoor in

Maak in het lesprogramma gebruik van passende onderwijsactiviteiten over gehoor. Zo kunt u studenten inzicht geven in hun gehoor door ze een test laten doen met een erkende Gezonde School-activiteit en hen informeren over het gebruik van oordoppen en andere gehoorbescherming. Niet alleen tijdens uitgaan en het luisteren naar muziek, maar ook in de lessen en de beroepspraktijk.

Tip: Kijk bij VeiligheidNL voor meer lesmateriaal

VeiligheidNL heeft handige informatie én lesmateriaal voor scholen. Het lesmateriaal is niet erkend als Gezonde School-activiteit, maar kunt u wel inzetten in de les. Bekijk het lespakket van VeiligheidNL.

Geef structureel aandacht aan gehoor

Harde muziek, luidruchtige machines: door de vaak grote belasting op het gehoor lopen veel studenten risico op gehoorschade. Het is dus zinvol om studenten bewust te maken van hun gehoor en hoe ze dit gezond houden. Dat kan bijvoorbeeld zo:

  • Besteed extra aandacht aan het gehoor rond momenten met veel of versterkt geluid. Denk hierbij aan evenementen, praktijklessen, feesten en feestdagen. Ook kunt u het extra onder de aandacht brengen op de Internationale Dag van het Gehoor op 3 maart.
  • Neem de lessen op in het curriculum, bijvoorbeeld tijdens de praktijklessen, theoretische lessen of de mentorlessen. Informeer medewerkers over het gezond houden van het gehoor en het lesprogramma daarover. Informatie over een gezond gehoor is te vinden bij VeiligheidNL
  • Informeer studenten over de verschillende soorten gehoorbescherming, zoals speciale oordoppen met muziekfilter waarmee muziek nog goed te horen is.
  • Werk bij voorkeur met een doorlopende leerlijn, zodat er tijdens de opleiding structureel aandacht is voor het gehoor.
  • Neem onderwijsactiviteiten over gehoor op in het schoolbeleid en geef er uitleg bij. Waarom worden ze uitgevoerd en in welke leerjaren vinden ze plaats?
Jongeren kijken naar livemuziek

 

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met VeiligheidNL.