Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) hebben een gezondere schoolkantine. Daarom viert het Voedingscentrum op dinsdag 17 april de ‘Dag van de Gezonde Schoolkantine.’ Scholen die voldoen aan de criteria voor een gezondere kantine ontvangen een zilveren of gouden Schoolkantine Schaal. In 2016 werden er 100 schalen uitgereikt, in 2017 waren dat er 267, en na het eerste kwartaal van dit jaar staat de teller al op 200 schalen.

Projectleider Gezonde Schoolkantine Heleen Schuit: “Steeds meer scholen zien in dat gezonde voeding onderdeel is van een gezonde basis voor de toekomst. En ze realiseren zich ook dat zijn daar een belangrijke rol in kunnen spelen. Dat is te merken aan de grote hoeveelheid aanmeldingen voor een Schoolkantine Schaal.“ Het ontvangen van een gouden of zilveren Schoolkantine Schaal is een positieve bevestiging van de inspanningen die scholen leveren om hun kantine gezonder te maken. Schuit: "Scholen zien de Schoolkantine Schaal die in hun kantine prijkt ook als een prestigeobject. Het is een signaal richting de ouders dat er goed voor hun kinderen gezorgd wordt." Jongeren verwachten ook dat scholen gezonde voeding beschikbaar stellen, dat blijkt uit onderzoek.

‘365 schalen in 365 dagen’- campagne

Tijdens de ‘Dag van de Gezonde Schoolkantine’ worden er 40 schalen op één dag uitgereikt aan scholen in het hele land. Deze actie maakt deel uit van de ‘365 schalen in 365 dagen’- campagne van De Gezonde Schoolkantine. De campagne illustreert dat gezonde voeding op school iedere dag belangrijk is. Scholen die een schaal ontvangen, hebben laten zien dat hun kantine is ingericht volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum.

Oproep aan scholen

Nog niet alle scholen voldoen aan de richtlijnen voor een gezondere kantine. Met de ‘Dag van de Gezonde Schoolkantine’ moedigt het Voedingscentrum ook deze scholen aan om een stap te zetten richting een gezonder aanbod. Scholen kunnen op 17 april bijvoorbeeld aan alle leerlingen gratis water en fruit aanbieden. En docenten kunnen het onderwerp voeding in hun lessen verwerken. Zo kun je bij Engels oefenen met lees- en luisteroefeningen over gezonde voeding en kun je bij wiskunde allerlei voedingskundige berekeningen laten uitvoeren aan de hand van de productetiketten.”

Jong geleerd is oud gedaan

Een voorbeeld van een school die een gouden Schoolkantine Schaal heeft ontvangen is School2Care in Amsterdam. De jongeren kunnen er gezond ontbijten, lunchen én avondeten. Op de balie ligt altijd fruit, soms geschild en in parten gesneden, en water staat altijd vooraan. Ervaren dat gezond eten lekker en heel gewoon is, helpt jongeren een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Een gezond kantineaanbod stimuleert jongeren om eerder voor de gezondere keuze te gaan.

De Gezonde Schoolkantine is onderdeel van de Gezonde School-aanpak. Heeft jouw school een zilveren of gouden Schoolkantine Schaal bemachtigd? Dan ben je nog maar een paar stapjes verwijderd van het halen van een themacertificaat Voeding van het vignet Gezonde School.