Van 6 tot en met 19 september kunnen scholen in het po primair onderwijs (primair onderwijs) zich aanmelden voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2021-2022. Scholen die deze Gezonde School-activiteit inzetten, krijgen gratis groente en fruit op school geleverd. Zo leren leerlingen samen gezonder eten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat op basisscholen met vijf vaste groente- en fruitdagen per week ruim twee keer zoveel groente en fruit gegeten wordt (130 gram) als op basisscholen zonder afspraken hierover (60 gram).

De leveringen van het EU Europese unie (Europese unie)-Schoolfruit- en groenteprogramma starten vanaf 15 november en lopen tot half april. Er is een maximaal aantal scholen dat kan deelnemen. Als meer scholen zich aanmelden wordt er geloot. Kijk voor meer informatie over het programma en aanmelden op Euschoolfruit.nl.

Meerwaarde

Onderzoek van onder andere Wageningen University & Research wijst uit dat het EU-schoolfruit- en groenteprogramma vooral van meerwaarde is op scholen zonder voedingsbeleid. Het lesprogramma Smaaklessen, dat ook een Gezonde School-activiteit voor het po is, zorgde bij leerlingen voor meer kennis over gezonde voeding, ongeacht het voedingsbeleid van de school.

Meer aandacht voor voeding

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is een erkende Gezonde School-activiteit voor het thema Voeding in het po. Wilt u meer weten over het stimuleren van gezonde voeding op school? Lees de  informatie en tips van Gezonde School.