Kinderen rennen buiten op het schoolplein langs een muurschildering

Ben je benieuwd wat energizers op de basisschool kunnen betekenen voor leerlingen? Ze zorgen voor meer plezier, een betere concentratie en aandacht in de klas. En het levert een positieve bijdrage aan de gezondheid.

Energizers zijn ‘beweegbreaks’. Dat zijn meestal korte activiteiten van 10 tot 30 minuten, binnen of buiten, die het bewegen stimuleren. Hiermee kan een programma even worden onderbroken om een dip te voorkomen. Door een kort moment totaal iets anders te doen ontstaat nieuwe energie en komt de aandacht van de leerlingen terug. Energizers kunnen één of meerdere keren per dag worden ingezet.

Kenniscentrum Sport & Bewegen ging op zoek naar de effecten en onderbouwing van energizers tijdens de les. Een aantal van de effecten:

• Verhoging fysieke activiteiten. Energizers verhogen de lichamelijke activiteit gedurende de schooldag.
  • Aandacht, concentratie en motivatie. Leerlingen nemen actiever deel aan de les en zijn meer betrokken. En het concentratievermogen wordt beter als leerlingen zich in de klas tussendoor mogen bewegen.
  • Plezier en fitter gevoel bij leerkrachten en leerlingen. Leerlingen en leerkrachten vinden de energizers leuk. Veel leerlingen voelen zich fitter en vinden de energizers iets om naar uit te kijken.

Een erkende Gezonde School activiteit die je kunt inzetten is The Daily Mile. Lees meer over de inzet en effecten van energizers op de website van Kenniscentrumsportenbewegen.nl.

Wil je meer weten over hoe u bewegen kunt inzetten en de leerlingen dynamische schooldagen kunt bezorgen? Lees dan verder over bewegen en sporten in en rondom school.