Vandaag opende minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen Nationale Kraanwaterdag bij OBS de Taaltuin in Schiedam. Dit ging gepaard met de openstelling van de uitgebreide Subsidieregeling watertappunten. Naast scholen in het primair onderwijs, kunnen ook scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs vanaf vandaag hun belangstelling kenbaar maken voor deze subsidieregeling. Hiermee kunnen ze een financiële tegemoetkoming ontvangen om het drinken van kraanwater op en rond de school te stimuleren.

Staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis: "Water drinken is niet alleen heel erg lekker maar ook nog eens supergezond. Een watertap op een schoolplein is een uitkomst voor leerlingen, je kunt snel even drinken en meteen verder met spelen of sporten. Bovendien kan de hele buurt er gebruik van maken als de school uit is. Met de subsidieregeling vanuit het Nationaal Preventieakkoord gaan we met deze tweede ronde op naar de duizend watertappunten!"

Scholen zijn deze tweede ronde van de subsidieregeling vrij om een buiten- of binnenwatertappunt aan te schaffen. Nieuw in deze ronde is dat vo voortgezet onderwijs (voortgezet onderwijs)- en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs)-schoollocaties ook in aanmerking komen. Want ook bij deze leerlingen en studenten is gezondheidswinst te behalen door het beschikbaar stellen van kraanwater als gezonde dorstlesser. Naast JOGG sluit daarom De Gezonde Schoolkantine aan als nieuwe partner.

Ook een watertappunt op school? Tot en met 14 oktober 2020 kunt u uw belangstelling kenbaar maken op Mijngezondeschool.nl.

“Met deze watertappunten stimuleren we kinderen en jongeren om water te drinken in plaats van frisdrank. En het is een mooie bijkomstigheid dat elke school zelf het model watertap kan kiezen dat bij de situatie van school past. We hopen dat door het plaatsen van veel watertappunten op scholen water het voorkeurdrankje wordt van de komende generaties,” aldus Michaela Schönenberger, projectleider Watertappunten Gezonde School.

Nationale Kraanwaterdag stond dit jaar in het teken van ‘Slim omgaan met kraanwater’. Uit onderzoek uitgevoerd door KANTAR blijkt dat ruim een derde van de kinderen op school les krijgen over hoe je slimmer omgaat met kraanwater een goed idee vindt. Ruim 7.000 basisschoolklassen en BSO-groepen, in totaal zo’n 200.000 kinderen, gingen hier dan ook vol enthousiasme mee aan de slag. Bij deze succesvolle dag waren dit jaar ook alle tien Nederlandse drinkwaterbedrijven betrokken. Ook Gezonde School is partner van Nationale Kraanwaterdag.

Lees meer over de Subsidieregeling watertappunten.