Ingezonden door: Groen van Prinstererlyceum - Vlaardingen

In het schooljaar 2017-2018 zijn wij gestart met het Flexrooster. Door deze onderwijssystematiek stoppen de reguliere lessen (over het algemeen) om 13.50. Hierna is er veel ruimte voor zogenaamde ‘talentklassen’. Talent is echter geen voorwaarde om deel te nemen. Leerlingen leren juist tijdens een breed scala aan onder andere sportieve workshops sporten kennen en kunnen hun talenten ontdekken. Talentklassen duren 10 weken, daarna wisselt het programma. Kosten zijn minimaal. Het brengt en houdt leerlingen in beweging.

Waarom werkt deze gouden tip?

Doordat er relatief vroeg op de dag gestart kan worden met de talentklassen hebben leerlingen nog energie en houden zij daarnaast tijd over voor schoolwerk of andere zaken. Doordat het vanuit school wordt georganiseerd en de kosten minimaal zijn, is de drempel tot deelname laag.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen zijn enthousiast en schrijven zich gedurende het jaar voor verschillende talentklassen in en vergroten hun vaardigheden.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Naast sport hebben we ook diverse talentklassen aangeboden met betrekking tot kunst (street-art), fashion, yoga, psychologie, dans en toneel. De komende tijd gaan we verder met het uitbreiden van de verschillende talentklassen. Hierin zal ook gekeken worden naar talentklassen die aansluiten bij de Gezonde school-thema's, waaronder Gezonde Voeding. Het is een leuke uitdaging.

Dit is ons advies aan andere scholen

Het Groen van Prinstererlyceum heeft gekozen voor de overgang naar het Flexrooster vanwege de mogelijkheden die het biedt op het gebied van leerlingbegeleiding en passend onderwijs. Bijkomende voordelen zijn de ruimte voor de talentklassen, veel ruimte voor gedifferentieerd lesgeven, (t)huiswerk arme school en rust in de school door minder leswisselingen (3 x 80 minuten lesblokken op een dag + studiewerktijd). Bekijk het filmpje ‘Het Flexrooster in 3 minuten’. Het is een investering, maar het is het meer dan waard.