Ingezonden door: Christelijk Lyceum Veendendaal

Zitten is het nieuwe roken, laat leerlingen bewegen tijdens de reguliere lessen! Dit kan op tal van leuke en interactieve manieren. Maak je collega's enthousiast en ga er voor. Wil je weten hoe je hier aan moet beginnen? Kijk voor inspiratie maar eens op www.minderzittenopschool.nl. Leerlingen hebben deze website samen ontwikkeld om minder zitten op school op de kaart te zetten. Een prachtig initiatief dat perfect past bij iedere gezonde school. Doen jullie mee?

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Er zijn tal van aanwijzingen dat leerlingen zich beter kunnen concentreren als er in de les een kort beweegmoment plaatsvindt. Hierdoor zijn de gedachten even verzet en is er daarna meer aandacht om aan de slag te gaan. Daarnaast zijn er tal van werkvormen waarbij lesstof gecombineerd wordt met het beweegmoment. Kortom je kan er helemaal zelf invulling aan geven. Leerlingen vinden het daarnaast vaak heel leuk om even van de stoel af te komen. Een win- win situatie dus.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen vinden het vaak heel fijn om even van de stoel af te komen. Voor velen is 50 minuten stilzitten een pittige opgave. Na een beweegmoment is vaak de concentratie hoger om bijvoorbeeld het tweede deel van de les aan de slag te gaan. Door de verschillende werkvormen die worden gebruikt pakken leerlingen de stof daardoor ook sneller op. Het is gewoon net even wat interactiever/innovatiever dan de reguliere aanpak.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

De komende tijd gaan wij als school aan de slag om de site verdere naamsbekendheid te geven. Hierdoor hopen wij andere scholen enthousiast te maken om ook aan te sluiten bij het doel om minder te zitten tijdens schooltijd. Hiervoor gaan we de komende tijd proberen om onze database met werkvormen verder uit te bereiden en samenwerking zoeken voor het grotere doel; gezondere kinderen.

Dit is ons advies aan andere scholen

Ben je als school ook een voorstander van minder zitten? Probeer een groep enthousiaste mensen te vormen die gaan starten met de beweegmomenten in de les. Begin klein en laagdrempelig zodat meer docenten kunnen instappen. Probeer enthousiasme en draagvlak te creëren bij zowel leerlingen als docenten. Doe dit door natuurlijk je passie uit te spreken maar ook vooral door concrete handvaten te bieden. Sla de handen in één en ga ervoor, op naar nog meer gezondere leerlingen. De website heeft hiervoor heel veel inspiratie.