Ingezonden door: Zone.college - Almelo

Zone.college in Almelo een school met VMBO en MBO onder één dak, wil een voorbeeld zijn in de rookvrije generatie. Voor de realisatie hiervan is een intense samenwerking geweest met ouders, buurtbewoners, politie, GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst), Tactus, leerlingen/studenten en collega’s.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Door ons complete schoolterrein absoluut rookvrij te maken en hier met Rookstewards toezicht op te houden bestaat de mogelijkheid dat de rokers hun toevlucht zoeken in de woonomgeving, de buurtbewoners zijn in een vroeg stadium uitgenodigd op school en geïnformeerd. Hierbij is duidelijk gemaakt dat men bij overlast niet moet schromen melding te maken. Politie en Rookstewards houden toezicht. Ouders zijn in ouderavonden met GGD en Tactus deelgenoot gemaakt.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

De leerlingen van het VMBO accepteren het als een feit, rookvrije school en rookvrije generatie. Leerlingen in klas 1 beginnen niet met roken op school. Een deel van de rokende leerlingen klassen 2, 3 en 4 is nu gestopt met roken, evenals sommige collega’s. Studenten MBO stoppen niet met roken in andere situaties, thuis en elders, maar roken niet meer op school. Ouders, ook van MBO, zijn verheugd over de aanpak.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Rookvrije generatie wordt gevierd met een rookvrij schoolfeest (het succes wordt gevierd). Banners met rookvrije generatie blijven in beeld. Gestopte rokers en niet begonnen rokers maken kans op een kaart op de rookvrije tribune van de stedelijke trots Heracles bij thuiswedstrijden.

Dit is ons advies aan andere scholen

Zie het ontwikkelen van de rookvrije generatie zo breed mogelijk. Beloon positief gedrag, ontdek dat derden, GGD, sportclubs en buurtbewoners het belang ook inzien en ook mee willen werken. Blijf positief en optimistisch.

Bekijk het filmpje van het Zone.college: 'Samen gaan we op weg naar een geheel rookvrije zone voor een gezonde school!'.