Ingezonden door: Vechtdal College - Hardenberg

Het Gezonde Schoolkantine Team van het Vechtdal College Hardenberg organiseert een aantal keren per jaar een schoolontbijt (het afgelopen schooljaar 4 keer). Het ontbijtbuffet staat klaar tussen 08.00-10.30 uur en bestaat uit twee versgebakken broodjes, boter, jam, koffie of thee, melk of vruchtensap, kaas, ham of kipfilet en een vers gekookt ei. En dat alles voor slechts 1 euro! Het doel van het ontbijtbuffet is leerlingen duidelijk maken dat een goed ontbijt nodig is om je energie te geven voor je concentratievermogen, wat belangrijk is op een school. Veel middelbare scholieren ontbijten slecht of zelfs helemaal niet, wat ten koste gaat van hun prestaties. Daarnaast is het ontbijtbuffet bedoeld als een sociale activiteit. Veel klassen komen dan ook samen met hun mentor ontbijten. Opmerking: We plannen ons ontbijtbuffet ook altijd op de dag van het Nationale Schoolontbijt, dit heeft als voordeel dat er dan ook meer (landelijke) aandacht is voor het belang van ontbijten.

Waarom werkt deze gouden tip?

Naast dat het een gezellige activiteit is levert het ook gesprekken op tussen leerlingen onderling en met de aanwezige docent en/of mentor. Redenen waarom er thuis niet ontbeten wordt bijvoorbeeld. Als sociale activiteit wordt het erg gewaardeerd. De waardering voor het gezonde aspect verschilt wel per leerling, maar iedere leerling die hierdoor thuis wat vaker gaat ontbijten is voor ons al dikke winst! Ook het kleine bedrag, slechts 1 euro per ontbijt, werkt laagdrempelig.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen geven aan dat het niet alleen een gezellig begin van de dag is, maar ook lekker. Bij brugklassers is er ieder jaar weer verbazing over het aantal producten voor maar 1 euro! Als sociale activiteit wordt het erg gewaardeerd, de waardering voor het gezonde aspect verschilt wel per leerling. Zie eerdere opmerking.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

De aandacht voor een gezond ontbijt als start van de dag blijft belangrijk. Bovendien is het natuurlijk heel gezellig om samen te ontbijten. Daarom vinden wij het als Gezonde Schoolkantine Team belangrijk om dit ontbijtbuffet meerdere keren per jaar te blijven organiseren, om onze leerlingen zo blijvend te stimuleren dat een goed ontbijt erg belangrijk is voor hun prestaties op school. We zorgen voor promotie door middel van flyers, sociale media en via onze Gezonde Schoolkantine-pagina op de Vechtdal College-website: https://gezonde-schoolkantine.vechtdalcollege.nl. Tot slot maakt het schoolontbijt ook onderdeel uit van ons beleid.

Dit is ons advies aan andere scholen

Organiseer ook een aantal keren per jaar een ontbijtbuffet, maar houd de prijs laag. Zorg voor promotie via website en sociale mediakanalen. En, het is vooral ook erg leuk om te doen!