Ingezonden door: Elde College - Schijndel

Leerlingen kunnen verse broodjes laten beleggen met producten van hun eigen keuze. De producten die worden aangeboden vallen binnen de Schijf van Vijf. Op een ‘Subway’-achtige manier kunnen de leerlingen erop doen wat ze willen tegen een vaste prijs.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Leerlingen willen een Vers-beleving. Broodjes die eerder klaar zijn gemaakt zijn in hun ogen niet meer vers en vaak zitten er dingen op die ze niet lusten. Ook voor leerlingen van buitenlandse komaf, met een ander dieet, is dit een uitkomst. Je hebt op het einde van de dag ook minder derving.

Wat merk je aan de leerlingen/studenten?

Leerlingen bestellen vaak al een pauze eerder wat ze willen hebben. We laten ze ook dan al afrekenen. Door elke week met een “Topper” te komen maken we een broodje aantrekkelijker. We laten de leerlingen ook zien dat we het vers maken aan de balie. Dat is iets wat de leerlingen erg waarderen.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

We gaan komend schooljaar starten met een Yoghurtbar. Dit hebben we al eens getest in een kleinere vorm, maar gaan we nu uitbreiden. Het concept van de Subwaystyle blijft hetzelfde, maar nu met verschillende soorten yoghurt, toppings, fruit, cereals, en dergelijke.

Dit is ons advies aan andere scholen

Ga kijken naar de belevingswereld van de leerling. Wat spreekt ze aan en waar gaan ze vaak uit eten. Probeer dat concept dan te vangen en voer dat uit in een gezonde stijl. Zo kan het principe van een McDonalds ook werken, een snelle hap tussendoor, maar dan met hamburgers op basis van soja of groente/ vleesvervangers.