Ingezonden door: Hoenderloo College - locatie Gangel

Wij zijn sinds een jaar aan het werk met het teeltsysteem GrowWizzKid. In dit teeltsysteem kweken we onder andere groente en fruit. Door jaarrond teeltmogelijkheid heb je door het jaar heen verschillende oogstmomenten. Daarnaast verplaatsten wij de planten ook (in het voorjaar) naar de moestuin op de schoolboerderij.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Deze gouden tip werkt omdat het leidt tot gezonder leefstijl (oa. een gezonder eetgedrag). Daarnaast leren onze leerlingen meer door praktisch en ervaringsgericht te werken. Ze leren veel meer op deze manier, dan wanneer ze uit een boekje leren.  Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de groei van hun plantje. Het stimuleert onderzoekend gedrag en ook nieuwsgierigheid naar smaken/smaakbeleving. Het smaakt naar meer! Daarnaast is de schoolmoestuin vooral in het voorjaar beschikbaar, maar de GrowWizzKid kan jaarrond ingezet worden!

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

De ervaringsgerichte leermethode wekt meer nieuwsgierigheid op en de leerlingen vinden het geweldig om uit een zaadje hun eigen groente- en/of fruitplantje te zien groeien. Zo kwam er afgelopen schooljaar een leerling met een zaadje uit een paprika vragen of hij deze in de GrowWizzKid mocht laten groeien. Uiteindelijk hadden we aan het eind van het schooljaar een mooie paprikaplant. Ook het opbouwen van het kweeksysteem is een geweldige ervaring voor de leerlingen, ze waren er hier erg trots op!

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

We gaan aankomend schooljaar aan de slag met het integreren van de GrowWizzKid in andere schoolvakken, zoals natuur en techniek en rekenen. Het maken van een groeidiagram en het bedenken van recepten met de eigen gekweekte groente, kunnen een onderdeel worden van de rekenlessen. Ook zijn de zelf opgekweekte groentes te verwerken in de kook/bereidingslessen. Zo wordt gezonde voeding van begin tot het eind een onderdeel van de schoolervaring.

Dit is ons advies aan andere scholen

Ons advies aan andere scholen is: bekijk eens of het mogelijk is om een GrowWizzKid in jullie school aan te schaffen. Het voegt zoveel toe, omdat leerlingen ontdekkend kunnen leren en het is een toevoeging voor verschillende schoolvakken.