Ingezonden door: Blariacum college - Venlo

Op Donderdag Gezonderdag is er gratis fruit op school, zijn er salades, of smoothies, is er fruit en groente uit eigen moestuin, zijn er lekkere meloenen en tal van sportieve activiteiten in de pauze.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Fruit en salades meenemen naar school is lastig voor leerlingen. Ze hebben al een volle boekentas. Daarom bieden wij het aan op Donderdag Gezonderdag.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen 'vreten' fruit en salades op school. We bieden fruit en salades op een leuke manier aan, in de vorm van fruitspiesjes en in saladebekers. Donderdag Gezonderdag is een begrip geworden bij leerlingen en collega's.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Naast de fruit- en saladedagen zijn er talloze spin-offs ontstaan, Blariacum Vitaal, de nieuwe moestuin, het dynamisch schoolplein. Ook is de gemeente Venlo de snackmobiles in de buurt van de school gaan verbieden. Dit is te zien in het filmpje van het NOS-Jeugdjournaal.

Dit is ons advies aan andere scholen

Begin klein en bouw het verder uit. Zoek samenwerking met de gemeente en een hbo-instelling. Bij ons is dit de gemeente Venlo en Fontys Sporthogeschool (sportkunde) uit Eindhoven die het Sportbureau met zes studenten bemannen.  Betrek ook de politiek erbij.