Ingezonden door: Basisschool Triangel - Linne

Omdat de kinderen meewerken aan het laten groeien van groente en deze ook zelf gaan bereiden, gaan alle kinderen proeven en eten. Gezond eten leer je onderweg van zaadje naar bord!

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Als een kind al weken 'werkt' aan bijvoorbeeld een tomaat (zaaien, verspenen, water geven, dieven, oogsten) en er daarna mee mag gaan koken (bijvoorbeeld de tomatensoep), dan wordt er vervolgens ook echt geproefd. Geen kind die dan ‘nee’ zegt.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

De kinderen zijn heel enthousiast en voelen zich mede-eigenaar van het hele proces. Wij horen vaak: 'Ik lust dit eigenlijk niet, maar deze (die ik zelf gemaakt heb) vind ik wel heel lekker'.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Wij gaan verder met het kweken in de schoolkas en zullen ook voor steeds verschillende producten kiezen. En we zijn druk met onze keuken verder in te richten, zodat het koken nog beter georganiseerd kan worden.

Dit is ons advies aan andere scholen

Gewoon doen, begin klein. Start met één soort groente en start echt bij het zaadje. Dit maakt de betrokkenheid nog groter. Vraag hulp van ouders/opa’s en oma’s bij het tuinwerk en het koken.