Ingezonden door: Zone.college - Almelo

Voor het schoolkamp klas 2 krijgen leerlingen les over gezonde voeding uit eigen streek. Tijdens het schoolkamp bereiden de leerlingen, samen met de voedingsdeskundige een middagmaaltijd bestaande uit streekproducten die voldoet aan de eisen van het Voedingscentrum. Hierbij wordt gelet op smaak, kwaliteit, voedingswaarde en prijs. Leerlingen maken met hulp van de voedingsdeskundige samen een menu en zorgen samen ook voor de inkoop bij lokale producenten.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Tijdens dit gezonde voeding-project wordt hulp, voorlichting en sturing aangeboden door een voedingsdeskundige, maar de leerlingen zijn eigenaar van het proces en het product. Het product bestaat uit een gezonde maaltijd op kamp. Deze maaltijd is smaakvol, ziet er ekker uit en is met streekproducten bereid.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen zijn blij en verbaasd dat je op kamp ook lekker kunt eten met authentieke producten.  Ze raken gemotiveerd om dit ook thuis  samen met de ouders te proberen. Ze zijn ook verbaasd dat gezond en lekker eten niet duurder is dan eten uit het frietkot. Een eerste stap naar verwondering is gezet. En verwondering maakt nieuwsgierig. En dat zet weer aan tot een vervolg.  Gezonder eten thuis.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Bij werkweken, kampen en projecten zal - als de leerlingen zelf het eten moeten verzorgen - 2/3 van de maaltijden bereid worden met gezonde streekproducten. Dit levert diversiteit op en inzicht in andere, gezondere voeding. Bovendien is het een uitdaging om budgettair uit te kunnen, zodat er meer geld over blijft voor andere activiteiten.

Dit is ons advies aan andere scholen

Zorg dat de uitvoerende docenten goed geïnformeerd zijn.  Maak ook de docenten eigenaar van het project gezonde voeding op kamp en laat ze met de voedingsdeskundige van school een keer proefdraaien, gezonde maaltijd bereiden en opeten. Wees niet bang voor onbekendheid bij de kinderen. Het is niet zo dat wat een kind niet kent een kind niet eet. Goed uitziend lekker eten maakt nieuwsgierig en hongerig. Veel plezier op kamp.