Ingezonden door: Udens College sector vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo))

Jongeren zijn de hele dag bezig met hun mobiele telefoon. Dit gegeven hebben we gebruikt bij de inrichting van ons Gezonde School-programma. Daarnaast zijn ze gemotiveerder en actiever in competitieverband. Ook dat hebben we meegenomen en geïntegreerd.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Deze werkwijze spreekt jongeren aan. Ze werken graag met hun telefoon en gaan gemotiveerder aan de slag in competitieverband. Deze twee punten komen samen in de app GameBus die speciaal voor onze leerlingen ingericht is door de Technische Universiteit Eindhoven (Tu/e).

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Ze zijn fanatiek en ze willen winnen. Bovendien kan een campagne rondom gezondheid/ Gezonde School via een app langer duren dan één dag. En het is niet plaats- of tijdgebonden. Ze blijven dagen actief bezig met dit onderwerp.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Afgelopen jaar was het eerste jaar met de app GameBus. Het programma en de opzet moeten verbeterd worden. Het wordt dit jaar flink finetunen om het programma te optimaliseren. Er is nog veel werk aan de winkel, maar de basis is top!

Dit is ons advies aan andere scholen

Samenwerken met verschillende partijen! Via de gemeente Uden kwamen we in contact met de TU/e. Zij hebben de app ontwikkelt. Ook de GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) en jongerenwerk Uden waren al snel betrokken bij de voorbereiding en uitvoering. Je kunt dit als school niet alleen.