Is kraanwater overal makkelijk te tappen op uw school? Hebben leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers een actieve rol bij de organisatie van activiteiten rond voeding? Geven de medewerkers het goede voorbeeld? Effectief werken aan voeding vraagt om aandacht voor de schoolomgeving. Hoe pakt u dat aan?

Maak water drinken aantrekkelijk

Is uw school erop ingericht, dan maken leerlingen en medewerkers eerder gezonde keuzes. Denk bijvoorbeeld aan water: een goede en voordelige manier om je lichaam van vocht te voorzien. En het bevat geen calorieën, tast je tanden niet aan en is goed voor het milieu. Het stimuleren van water drinken is iets dat redelijk makkelijk te regelen is. Zorg bijvoorbeeld dat leerlingen en medewerkers altijd water binnen handbereik hebben. Denk aan:

  • een kraan in het klaslokaal. Let wel op dat deze niet grenst aan een toiletruimte voor de hygiëne.
  • een waterkoeler of watertappunt op een centrale plek.
  • kannen met water in de klas, en bekers of een eigen bidon voor elke leerling. Let op: vul de kannen niet op het toilet.

Betrek leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers

Gezonde voeding krijgt meer aandacht als iedereen zich erbij betrokken voelt. Zorg daarom dat leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers ook een rol kunnen spelen bij activiteiten. Laat ze bijvoorbeeld meehelpen met het vullen van bidons, uitdelen van fruit, aankleden van de lunchruimte of organiseren van educatieve activiteiten over voeding. En stimuleer medewerkers om het goede voorbeeld te geven. Denk aan gezonde lunches en gezonde snacks in de lerarenkamer.

Werk samen

Heeft u hulp, ondersteuning of expertise nodig? Zoek dan de samenwerking op met andere organisaties, zoals de gemeente, GGDGemeentelijke gezondheidsdienst , JOGG, Jong Leren Eten of (jeugd)-tandartspraktijk.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met het Voedingscentrum.