Slaaponderzoekers zijn het erover eens: een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Juist ook voor leerlingen. Toch ervaart 25% van de Nederlandse kinderen problemen met slapen.  Dat is niet goed voor hun hersenontwikkeling en functioneren. Voor de ontwikkeling van leerlingen is het dus belangrijk om aandacht te besteden aan slaap. Hoe krijgt u dat voor elkaar? Door te werken aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid.

Wat kunt u doen om leerlingen te helpen?

Piekeren, veranderingen in hun dagelijks leven, mediagebruik voor het slapengaan, overdag te weinig bewegen, laat slapen door huiswerk en een gebrek aan slaaproutine zijn de belangrijkste oorzaken voor slaapproblemen. Daarom is het zinvol als hier op school rekening mee wordt gehouden en als leerlingen hier zelf over leren. Zo kunt u helpen:

  • Geef lessen over het belang van goede slaap en hoe je voor een goede nachtrust kunt zorgen. Werk hierbij ook aan het welbevinden en de studievaardigheden van leerlingen.
  • Betrek ouders en verzorgers door ze informatie en tips voor thuis te geven.
  • Verbeter de schoolomgeving. Zorg bijvoorbeeld voor een groen schoolplein, meer daglicht en stimuleer beweging. Dit helpt leerlingen om goed te kunnen slapen. Slapen er leerlingen op school, houd dan rekening met slaaphygiëne.  
  • Regel hulp voor leerlingen met slaapproblemen.
  • Neem een visie op in het schoolbeleid over slaap en maak afspraken die leerlingen kunnen helpen om goed te slapen. 

Tip: gebruik onderwijsactiviteiten over slaap in de les

Wilt u in de les aan de slag met slaap? Kijk voor onderwijsactiviteiten bij Educatie.

Aanpak en ondersteuning

Werk voor een effectieve aanpak aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. Per pijler leest u wat er nodig is om de Gezonde School-aanpak toe te passen.
Wilt u hulp bij het uitvoeren van de Gezonde School-aanpak? Neem contact op met de Gezonde School-adviseur van uw regionale GGDGemeentelijke gezondheidsdienst voor advies en ondersteuning.

Ook handig

 

  • Ncj.nl voor slaaprichtlijnen en tips om te delen met ouders, verzorgers en leerlingen.
  • Tijd voor slaap biedt informatie over slaap in verschillende leeftijdsgroepen, het belang van goede slaap, gevolgen van niet goed slapen en slaapstoornissen. 
  • NJi.nl voor informatie voor ouders en verzorgers.
  • Schooltv.nl voor een aflevering van Klokhuis over slaap.