Hoeveel daglicht en beweging krijgen leerlingen op school? Zijn er plekken in en rond de school waar leerlingen kunnen ontspannen? Laat de school zien dat goed slapen belangrijk is? Effectief werken aan slaap vraagt om aandacht voor de schoolomgeving. Hoe pakt u dat aan?

Richt de school slim in

Daglicht en beweging spelen een belangrijke rol bij het slapen. Krijgen leerlingen daar overdag voldoende van, dan zijn ze alerter en energieker en kunnen ze zich beter concentreren. Ook ’s avonds heeft het effect; ze kunnen dan makkelijker op tijd en dieper en langer slapen. Zorg daarom voor voldoende daglicht in het gebouw en de klaslokalen en denk aan lessen buiten en buitenleslokalen. Houd zonwering zo veel mogelijk open. En stimuleer leerlingen om buiten te zijn en om te bewegen, bijvoorbeeld als ze van huis vertrekken of tijdens de pauzes. Tips hiervoor vindt u bij het thema Bewegen en sport.

U kunt ook denken aan rustige ruimtes, voor kleine aantallen leerlingen die in stilte willen werken of lezen. Of voor leerlingen die even willen ontspannen of een time-outplek nodig hebben als ze overprikkeld zijn, zoals snoezelruimtes.

Als leerlingen op school slapen, zorg dan voor een goede slaaphygiëne. Is de slaapruimte niet te warm of te koud? Is de ruimte donker genoeg? Denk bij slapen op school ook aan regelmaat. Ook dit hoort bij een goede slaaphygiëne.

Betrek ouders en verzorgers

Hoe kunnen ouders en verzorgers hun kind beter laten slapen? Hoe zorgen ze voor een goede slaaproutine? Veel ouders en verzorgers zijn op zoek naar antwoorden op zulke vragen. Betrek ze daarom bij wat de school doet aan de slaap van leerlingen. Stimuleer ouders en verzorgers bijvoorbeeld om het goede voorbeeld geven. Denk aan regelmatige bedtijden aanhouden en in de vrije tijd dingen doen zonder beeldscherm. Voor leerlingen is het makkelijker om hun telefoon ’s nachts niet mee te nemen naar hun slaapkamer als hun ouders en verzorgers hetzelfde doen. 
Ook kunnen ouders en verzorgers ontspanning stimuleren door te zorgen voor een rustige omgeving – denk aan een donkere slaapkamer – en door ’s avonds laat rustige activiteiten te doen, zoals lezen.

Tip: organiseer eens een ouderavond over slaap

Voor een ouderavond over slaap kunt u een passende lezing aanvragen bij de Hersenstichting. Een geschikte lezing is Slaap en de hersenen. U kunt ook de hulp inroepen van de Gezonde School-adviseur van uw regionale GGDGemeentelijke gezondheidsdienst .