Een goede voorbereiding is het halve werk

Foto Gemini college Lekkerkerk

Het Gemini college in Lekkerkerk, een school voor VMBO en onderbouw HAVO heeft al één vignet, maar gaat door voor nog drie andere. Wat beweegt deze school en wat komen ze tegen op hun pad? Henriëtte Rodenburg, docent verzorging en coördinator Gezonde School vertelt dat een goede voorbereiding het halve werk is.

Eerst draagvlak, dan een certificaat

Broodjes met gezond beleg

Januari 2016 kreeg de Amersfoortse Berg als eerste school in het voortgezet onderwijs in Amersfoort het vignet Gezonde School. Marloes Mossink, conrector VWO De Amersfoortse Berg en Eva Rom Gezonde School-adviseur GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) Regio Utrecht vertellen hoe ze van weerstand naar draagvlak en uiteindelijk zelfs naar enthousiasme binnen de school gingen.

Kosten en tijdsinvestering

Het werken volgens de Gezonde School-aanpak brengt kosten met zich mee. Het vraagt immers inzet van mensen en er zullen materialen moeten worden aangeschaft. Hoeveel het kost, hangt erg af van de keuzes die je maakt. Wij vroegen een aantal scholen naar hun eigen ervaring bij de start en naar de kosten.

Vignet voor alle locaties Het Hooghuis

Het Hooghuis in Oss werkt structureel aan gezondheid volgens de landelijke richtlijnen van de Gezonde School. Alle acht locaties hebben het landelijke vignet Gezonde School, themacertificaat Voeding, behaald! Een resultaat waar ze terecht trots op zijn.

Gezonde Kantine voor en door leerlingen

Het AOC Oost in Almelo heeft een Gezonde Schoolkantine waar ze hun eigen producten verwerken en waarbij diverse afdelingen worden betrokken.

Een breed sportaanbod op school?

SG Were Di brochure

SG Were Di beschrijft in dit stappenplan hoe u dit kunt doen

Veiligheid op sociale media

meisje kijkt naar beneden

Op het Kennemer College in Heemskerk maken ze kennis met de minder leuke kanten van sociale media. Lees het verhaal van Piet Blankendaal, teamleider leergang 3.

Voorbeelden van Kenniscentrum Sport

print screen fit for life salland

Filmpjes

jongeren op plein

Scholen inspireren Scholen

Wil je inspiratie opdoen om zelf te werken aan de gezondheid van jongeren? Bekijk dan het boekje Scholen inspireren Scholen. Informatie over de projecten in het voortgezet onderwijs staat op pagina 10 t/m 17.