Wat doet een Gezonde School-adviseur? Saskia van den Brand geeft een inkijkje in de ondersteuning van scholen in Zeeland. Daar werkt GGDGemeentelijke gezondheidsdienst  Zeeland in samenwerking met SportZeeland aan meer Gezonde Scholen. Saskia's tweede weblog gaat over haar intakegesprek bij basisschool de Oostvogel in Lamswaarde.

Als Gezonde School-adviseur in Zeeland reis ik kriskras de hele provincie door. Via de havens van Vlissingen en de Westerscheldetunnel, ben ik op weg naar Zeeuws-Vlaanderen. Vandaag heb ik een intakegesprek op basisschool De Oostvogel uit de gemeente Hulst in het pittoreske plaatsje Lamswaarde. Vorig jaar heb ik al kennisgemaakt met deze school en hebben zij het themacertificaat Bewegen en sport behaald.

De drijvende kracht van De Oostvogel om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak, is leerkracht en plaatsvervangend directeur Monique: ‘’Na het behalen van het themacertificaat Bewegen en sport hadden we als onderwijsteam de smaak te pakken en wilden we graag verder met thema Voeding. Op school hebben we 54 leerlingen. We hebben nauw contact met ouder(s) en/of verzorger(s) en in gesprekken met hen hoorden wij steeds vaker de wens om meer te doen op het gebied van leefstijl. Voedsel is de brandstof om gezond op te kunnen groeien en bij goede voeding hebben kinderen meer energie om buiten te spelen en rekensommetjes te maken. De afgelopen jaren hebben we incidenteel projecten gedaan, zoals Wintergroenten en Smaaklessen. Tijdens deze lessen waren de kinderen heel erg enthousiast en nieuwsgierig om meer bezig te zijn met het thema Voeding. Als schoolteam viel ons al langer op dat in de broodtrommeltjes niet altijd volkorenboterhammen en voldoende groente en fruit werd gestopt. Terwijl we het juist belangrijk vinden dat de leefomgeving bijdraagt aan het maken van  gezonde keuzes. Voeding is daarbij een belangrijk onderdeel. Als school vinden we het fijn om tips te krijgen hoe we bepaalde voedingspatronen kunnen doorbreken en hierbij kwam de hulp van het Ondersteuningsaanbod Gezonde School goed van pas."

Gelukkig mag ik als Gezonde School-adviseur de school helpen bij de aanvraag van het Ondersteuningsaanbod. Samen nemen we de criteria en vragenlijst themacertificaat Voeding door. De school heeft behoefte aan een watervoorziening op het schoolplein, zodat water drinken tijdens de schooluren de norm wordt. Monique: "Iedereen eet al fruit en/of groenten, maar we willen kinderen laten kennismaken met verschillende tussendoortjes en om dat te stimuleren nemen we deel aan EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Kinderen leren daardoor dat er een breed aanbod is aan gezonde tussendoortjes.’ EUEuropese unie-Schoolfruit hebben we nog niet vastgelegd in ons beleid. Actiepunt is om deze verandering te handhaven. Als school betrekken we daar ook de jeugdverpleegkundige van GGDGemeentelijke gezondheidsdienst Zeeland bij en natuurlijk ouders(s) en/of verzorger(s).” We spreken af dat Monique samen met haar team bekijkt wat reëel is om in een schooljaar te veranderen. Een discussiepunt is bijvoorbeeld het traktatiebeleid. In sommige klassen zijn er per jaar maar acht kinderen jarig. ‘’Een verjaardag is speciaal en willen we juist vieren. Daar mag best een klein snoepje bij, vindt Monique.’’ Mijn advies is om hier eerst als team over na te denken. We spreken af dat ik binnenkort opnieuw langskom als intern overleg heeft plaatsgevonden.

Na afloop van het gesprek mail ik directeur Monique  een voorbeeld beleidsplan voor het thema Voeding, zodat de school een beeld heeft van de mogelijkheden. Als Gezonde School-adviseur bied ik  iedere school maatwerk. Continuroosters, ligging van de school en draagvlak zijn slechts enkele aspecten waar je als Gezonde School-adviseur rekening mee dient te houden. Voor mij maakt dat het werk ook zo boeiend en ik krijg er  positieve energie van.