Tip: gebruik de toolkit Watertappunten

Ook een watertappunt op jouw school? Bekijk in de toolkit Watertappunten hoe je dit aan kan pakken.

Met de aanschaf van een watertappunt alleen ben je er als school nog niet. Wat hoe maak je water drinken nu vanzelfsprekend, zodat leerling en student uit eigen keuze de overstap  maken van blikjes frisdrank naar een dopper met kraanwater? Of als jouw school nog geen watertappunt heeft, of juist een extra tappunt binnen of buiten wil realiseren, waar let je dan op? Het stappenplan neemt jouw school mee in vrijwel alles wat er bij de aanschaf, onderhoud en stimulans van water drinken komt kijken. Met handige tips van experts over onder andere het belang van water drinken, een leuke animatie, een handige checklist en meer! Bekijk ook de toolkit Watertappunten hoe je dit vervolgens kan aanpakken. Om het watertappunt na installatie ook aantrekkelijk te maken, lees je in de criterialijst succesvol watertappunt tips en voorbeelden.

Daarnaast draagt het beschikbaar stellen van een watertappunt bij aan kansengelijkheid. Waar leerlingen en studenten zonder enige kosten water kunnen tappen, gedurende de hele schooldag. Zo kan iedereen de hele dag water nemen en voldoende vocht binnenkrijgen. En is het vullen van een bidon ook nog een duurzaam alternatief voor plastic flesjes.

Lees ook hoe andere scholen gericht aan de slag zijn gegaan met de installatie van een of meer watertappunten. Voor meer inspiratie en achtergronden kun je terecht op deze website

Meisjes tappen water bij watertappunt

In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben Gezonde School, JOGG en het Voedingscentrum gezamenlijk de subsidieregeling Watertappunten vanaf eind 2019 tot en met eind 2021 uitgevoerd. Honderden scholen konden zo een watertappunt realiseren. Met als doel het stimuleren van het drinken van kraanwater als gezonde dorstlesser. Bij elkaar konden scholen meer dan 1000 watertappunten realiseren. Dit deden ze met als doel het drinken van kraanwater als gezonde en duurzame dorstlesser bij leerlingen en studenten te stimuleren.