Hoe zorg je ervoor dat een gezonde leefstijl vanzelfsprekend wordt voor studenten? De Gezonde School-aanpak helpt je daarbij. Met deze aanpak zorg je voor samenhang in alles wat de school doet rondom een gezonde leefstijl.

• De aanpak gaat uit van wat jouw school al doet, bouwt hierop voort en sluit aan bij wensen en behoeften van de schoollocatie.
  • Stapsgewijs maak je een gezonde leefstijl op jouw schoollocatie vanzelfsprekend.
  • Samenwerken aan Gezonde School is belangrijk voor succes. Daarom is er aandacht voor draagvlak in elke stap.
  • Jouw Gezonde School-adviseur kan je helpen met advies en ondersteuning.
  • Moeilijk en tijdrovend? Helemaal niet! Bekijk het filmpje Gezonde School-aanpak: zo werkt het.
De beginsituatie
Stap 1. De beginsituatie

Stap 1: Beginsituatie

Met een goede basis ga je succesvol aan de slag. Heb je je ambities helder? Is er draagvlak voor? Heb je helder wat je school al doet aan een gezonde leefstijl? Ken je je studentenpopulatie? Heb je zicht op groepen die extra aandacht verdienen?  Weet je welke kansen je kunt benutten? En welke samenwerking je kunt opzoeken?

Zorg voor een Gezonde School-coördinator
Stap 2. zorg voor een Gezonde School-coördinator

Stap 2: Gezonde School-coördinator

Om succesvol aan de slag te gaan met Gezonde School is het belangrijk om een coördinator aan te stellen. Een medewerker die enthousiast en gemotiveerd is. Een echte ambassadeur voor een gezonde leefstijl dus! Lees wat de Gezonde School-coördinator doet, hoe je de taken verdeelt en welke opleidingsmogelijkheden er zijn.

Kies een thema en doelen

Stap 3: Keuze thema en doelen

Door één gezondheidsthema te kiezen om aan te werken, zorg je ervoor dat studenten op jouw opleiding intensief met dat thema in aanraking komen en je sneller resultaat ziet. Vervolgens kun je je (SMART) doelen gaan stellen. De themascan helpt je daarbij.

Maak een plan

Stap 4: Plan

In het plan vertaal je de doelen (wat gaan we doen) naar concrete activiteiten (hoe gaan we dat doen). Je plan bevat de beginsituatie, thema en doelen, activiteiten, planning, taakverdeling en begroting. En eventuele samenwerking met organisaties in jouw buurt.

Voer het plan uit

Stap 5: Uitvoering

Nu ga je met de geplande activiteiten aan de slag. Soms met grotere stappen, soms met kleinere. Blijf werken aan draagvlak, houd rekening met de voorbeeldfunctie van medewerkers, check de voortgang en stuur bij.

Kijk terug en blik vooruit

Stap 6: Terugblikken en vooruitkijken

Wat heeft de Gezonde School-aanpak opgeleverd? Evalueer op proces, resultaat en effect. Vier je successen. Misschien wil je het vignet Gezonde School aanvragen. En kijk vooruit: hoe hou je de aandacht vast? En is er een ander thema dat je wilt oppakken?

De gouden stap

En dan... de gouden stap

Heb je dit thema met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd! Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen. Je kunt verdiepen binnen je thema('s) én verbreden naar en verbinden met andere thema's.

Succesfactoren

Creëer en behoud draagvlak
Leraren overleggen met elkaar

Draagvlak

Draagvlak voor Gezonde School is een belangrijke voorwaarde voor succes. Als er draagvlak is én je weet dat te behouden, krijg je sneller meer voor elkaar. Draagvlak creëer je in vijf stappen: breng in kaart, informeer, enthousiasmeer, breng in beweging en blijf in beweging.

Studentparticipatie in de Gezonde School-aanpak

Studentenparticipatie

Studentparticipatie binnen Gezonde School is het meedenken, meedoen en meepraten over zaken rondom gezonde leefstijl die studenten aangaan. Maar dat is niet alles. Het gaat ook om de manier, de inhoud, en het moment waarop studenten worden betrokken.

Toolkit Gezonde School middelbaar beroepsonderwijs
Studenten met mobiele telefoon

Toolkit

Ben je al bekend met het Gezonde School-stappenplan, en zoek je specifieke tools? In de toolkit vind je veel gebruikte tools op een rij, zoals de e-learning, discussiekaarten en communicatiematerialen. Download ze en pas ze aan voor jouw schoollocatie.