Foto van een jongetje dat lachend door gesproeid water rent

Goed leren bewegen is ontzettend belangrijk voor kleuters. Waarom? Dat vertellen professionals uit de praktijk.

"Om de wereld te ontdekken, moet je in beweging komen. Kleuters leren eerst met hun lijf: een bal doorgeven, tellen op hun vingers. Pas later kan dat abstracter en leren ze meer vanuit het hoofd. Dan leren ze écht tellen en termen als links en rechts”, vertelt Gineke Muller, leerkracht van de jongste basisschoolleerlingen. Ze deelt haar beste tips uit de praktijk met Allesoversport.nl. Bijvoorbeeld voor een dagstart vol beweging, een indeling van klaslokalen die bewegen stimuleert en doelgericht buitenspelen.

Bekijk alle tips van Gineke

Lector Mirka Janssen onderstreept het belang van bewegen vanuit de wetenschap: "Ze ontwikkelen al bewegend hun sociale vaardigheden, het leren herkennen van emoties, conflict oplossen en krijgen gevoel voor ruimtelijke oriëntatie. Dat zit allemaal in het spel van jonge kinderen."