Op dinsdag 9 mei onthulde Trudy Vos, lid college van bestuur, op één van de locaties van ROC van Twente, de Yalp Fono. Dit is een outdoor DJ-tafel die onder de overkapping bij de ingang van het gebouw staat. Studenten kunnen muziek vanaf hun telefoon maken die de tafel vervolgens live versterkt of door de samples te gebruiken die in de Yalp Fono zijn geïntegreerd. Daaraan kunnen ze effecten toevoegen of kanalen door elkaar mixen. De DJ-tafel staat op de huidige rookplek die in het kader van de Gezonde School is verplaatst naar de zijkant van het gebouw.

De DJ-tafel is een beloning voor de studenten in het kader van het project ‘Schoon Belonen’. Aan het begin van het studiejaar is er fanatiek gecontroleerd op het zwerfvuil rondom de school. Stickers op stoeptegels en meer prullenbakken moedigden studenten aan hun plastic zakjes, blikjes e.d. in de prullenbak te gooien. Uit onderzoek blijkt dat er veel minder zwerfvuil rondom de locatie Gieterij is. Vooraf beloofden ROC van Twente en de gemeente Hengelo dat de studenten bij 'goed gedrag' beloond zouden worden.

Het verhuizen van de rookplek en het plaatsen van een DJ-tafel past bij het streven van ROC van Twente om een Gezonde School te zijn. Daar hoort meer bewegen, zoals dansen bij de DJ-tafel, en het ontmoedigen van roken natuurlijk helemaal bij. De nieuwe rookplek is een tijdelijke voorziening, want vanaf 1 januari 2020 is het wettelijk verboden om op schoolpleinen te roken.